VIII spotkanie Grupy Doradczej ds. Mikropoświadczeń. Na zdjęciu eksperci IBE PIB

Czerpiemy z doświadczeń. O roli wydawców mikropoświadczeń

Na jakim etapie jest pilotaż projektu dotyczącego mikropoświadczeń w IBE PIB? Jak wyglądała współpraca z jego uczestnikami? Jak przebiega proces akredytacji wydawców w tworzonym Krajowym Systemie Mikropoświadczeń? O tym dyskutowano podczas kolejnego, ósmego już spotkania Grupy Doradczej ds. Mikropoświadczeń. 

Cenne uwagi uczestników pilotażu

Tym razem członkowie Grupy Doradczej ds. Mikropoświadczeń, zaproszeni goście oraz eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych Państwowego Instytutu Badawczego spotkali się online. Wysłuchali prezentacji Martyny Leciejewicz, ekspertki kluczowej w projekcie dotyczącym mikropoświadczeń, na temat postępów prac w pilotażu. 

Od ostatniego wystąpienia ekspertki upłynął rok, w czasie którego otwarto dwie nowe ścieżki w pilotażu. Obok już istniejącej – ICT – powstały: ścieżka dla uczelni i szkół wyższych oraz marketingowa. 

Z dużą satysfakcją otwieramy nową ścieżkę pilotażową dla szkolnictwa wyższego, w której weźmie udział 20 uczelni z całej Polski. Ten krok znacząco poszerza zasięg naszych działań i pozwala jeszcze skuteczniej łączyć elastyczne formy kształcenia z realnymi oczekiwaniami studentów oraz rynku pracy. Kontynuujemy systematyczne zbieranie uwag od uczestniczących podmiotów, dzięki czemu możemy precyzyjnie odpowiadać na ich potrzeby. Równolegle rozwijamy naszą aplikację pod kątem technologicznym tak, aby była bardziej intuicyjna, skalowalna i gotowa na kolejne etapy wdrożeń – mówiła Martyna Leciejewicz.

Ekspertka IBE PIB podkreśliła, że dotychczas uczestnicy pilotażu opracowali 51 mikropoświadczeń, wydali 2600, zaś odebranych zostało 441. 

Jerzy Furman, ekspert ds. mikropoświadczeń w IBE PIB, pokazał, jak wyglądał dotychczas proces tworzenia opisów mikropoświadczeń przez uczestników pilotażu. Jak zaznaczył, współpraca oparta na relacji partnerskiej, która ułatwiła szczerą i otwartą komunikację, przebiegła w sposób sprawny i zaowocowała wypracowaniem najlepszych rozwiązań dla wszystkich podmiotów.

Rola Wydawców – case studies

Następnie głos zabrali przedstawiciele dwóch podmiotów biorących udział w pilotażu. Rafał Uhl i Anna Tykwińska z  Uczelni Techniczno-Humanistycznej im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie przybliżyli zebranym przebieg swojej współpracy z IBE PIB.

Mikropoświadczenia to szansa dla uczelni, by rozszerzyć swoją ofertę o krótkie formy szkoleniowe oraz wydać potwierdzenie zdobycia konkretnych umiejętności w trakcie studiów – jeszcze przed dyplomem. Współpraca z IBE PIB daje nam możliwość współtworzenia intuicyjnego, bezkosztowego rozwiązania, które jest wiarygodne dla użytkowników – zaznaczył Rafał Uhl.

Natomiast Anna Kania, prezes Polskiego Instytutu Kompetencji Przyszłości (PIKP), opowiedziała członkom Grupy Doradczej nie tylko o przebiegu prac w pilotażu, lecz także o planach PIKP na przyszłość dotyczących dalszego wdrażania mikropoświadczeń, m.in. edukowania społeczeństwa i promowania mikropoświadczeń. Jednym z najistotniejszych punktów tych działań ma być szerzenie wiedzy o wartości, jaką niesie zdobywanie mikropoświadczeń np. na rynku pracy. 

Widzimy rosnące zainteresowanie mikropoświadczeniami i cieszy nas, że ta forma potwierdzania kompetencji zaczyna realnie wspierać rozwój pracowników oraz organizacji. Największym wyzwaniem pozostaje dziś niska świadomość tego narzędzia na rynku, dlatego jako PIKP mocno stawiamy na edukację i zapraszamy do współpracy wszystkie podmioty zaangażowane w rozwój mikropoświadczeń. Wierzymy, że poprzez wspólne działania – wywiady, artykuły, inicjatywy edukacyjne – możemy dużo szybciej budować zrozumienie i jakość całego systemu – podkreśliła Anna Kania z PIKP.

Zdaniem przedstawicielki PIKP “mikropoświadczenia to narzędzie idealne”. Zapewniają szybką i wiarygodną walidację kompetencji, są widoczne na rynku pracy, stanowią jasne odniesienie do standardów kwalifikacji i dają posiadaczowi możliwość zbudowania własnej ścieżki rozwoju. 

Dzięki współpracy PIKP z IBE PIB opracowano mikropoświadczenie “AI w tworzeniu treści cyfrowych: podstawy i możliwości”, które przyznano 440 osobom. 33 proc. z uprawnionych odebrało już swoje poświadczenia.

Jak zostać wydawcą w systemie mikropoświadczeń 

W ostatnim wystąpieniu dr Wojciech Stęchły, główny ekspert w projekcie dotyczącym mikropoświadczeń w IBE PIB, przybliżył zebranym schemat akredytacji wydawców w powstającym Krajowym Systemie Mikropoświadczeń. Podkreślił, jak istotne jest, aby podmioty, które tworzą mikropoświadczenia, były nie tylko instytucjami o dużej renomie, lecz także, by były świetnie przygotowane do tego procesu, zarówno pod kątem merytorycznym, jak i technicznym oraz kadrowym. W związku z tym formularz akredytacji wydawców w systemie jest bardzo skrupulatnie opracowywany i nieustannie doskonalony. 

W spotkaniu wzięli udział następujący Członkowie Grupy Doradczej ds. Mikropoświadczeń:

prof. Andrzej Kraśniewski, Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich

Marek Michajłowicz, Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy

Aleksandra Wąsik, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych/ Związek Nauczycielstwa Polskiego

Agnieszka Dec, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej

Bogusław Dębski, Polskie Towarzystwo Informatyczne, Sektorowa Rada ds. Kompetencji – Informatyka

Barbara Worek, Sektorowa Rada ds. Kompetencji – Usługi Rozwojowe

Agnieszka Majcher-Teleon, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej