Jest standard opisu, są mikropoświadczenia. Pierwsze w aplikacji Odznaka+
Przygotowaniem mikropoświadczeń w aplikacji Odznaka+ zakończył się pierwszy etap pilotażu projektu dotyczącego mikropoświadczeń w Instytucie Badań Edukacyjnych. O celach tego przedsięwzięcia, dotychczasowych osiągnięciach oraz planach na kolejne fazy rozmawiamy z Martyną Leciejewicz, ekspertką kluczową, odpowiedzialną za prowadzenie pilotażu.
microcredentials.pl: Za nami pierwszy etap pilotażu projektu dotyczącego mikropoświadczeń w IBE, zwieńczonego wydaniem pierwszych mikropoświadczeń w aplikacji Odznaka+. To dobry prognostyk przed kolejnymi etapami projektu? Zgodny z jego pierwotnymi założeniami?
Martyna Leciejewicz: Zdecydowanie tak! Udało nam się jednocześnie przeprowadzić pierwszą fazę pilotażu, pracować nad standardem wydawania mikropoświadczeń i przystosować aplikację Odznaka+ do ich wydawania. To nasz ogromny sukces i dowód na to, że wykonaliśmy ogrom dobrej pracy.
Nasz projekt jest wyjątkowy pod względem kompleksowego podejścia do tematu mikropoświadczeń. Nie tylko je wdrażamy, ale równolegle tworzymy polski standard ich wydawania i testujemy użyteczność. Taki był i jest właśnie cel pilotażu – sprawdzamy, jak konkretny podmiot tworzy mikropoświadczenia, komu je wydaje, jakie ma trudności w ich opisywaniu. Wspólnie rozwiązujemy problemy, dyskutujemy nad najlepszymi rozwiązaniami.
To ważne, ponieważ każdy z uczestników pilotażu tworzy cyfrowe poświadczenia opierając się na różnych potrzebach, np. firmy szkoleniowe proponują poświadczenia ukończenia kursów czy szkoleń, które mają w ofertach, zaś korporacje tworzą poświadczenia cyfrowe związane z ideą “nauki w miejscu pracy” czy ścieżkami rozwoju dla pracowników. To tylko przykłady, ale katalog rozwiązań, nad którymi pracujemy jest zdecydowanie szerszy.
microcredentials.pl: Przy takim przedsięwzięciu najważniejsze są, jak się wydaje, i sprawdzone zasoby własne, i partnerzy, którzy rozumiejąc własne potrzeby, dostrzegają wartość realizowanego przez was projektu.
Martyna Leciejewicz: Koncepcję prowadzenia pilotażu oraz kategorie podmiotów, które mogłyby być do niego włączone stworzył zespół, którym kieruję. Sprawdził się jego rozproszony charakter. To grupa ekspertów ds. mikropoświadczeń, którzy mieszkają w różnych regionach Polski. Dzięki temu nasi partnerzy, podmioty z nami współpracujące, otrzymali nie tylko zdalne, lecz także bezpośrednie wsparcie. Takie podejście ułatwiło nam zarządzanie wszystkimi procesami w projekcie. A czas ma w tym przypadku kluczowe znaczenie.
Jednym z naszych założeń było zainicjowanie pilotażu tuż po rozpoczęciu projektu dotyczącego mikropoświadczeń. W związku z tym do pierwszego etapu zaprosiliśmy podmioty, które już wcześniej brały udział w projekcie związanym z aplikacją Odznaka+. Zależało nam, by była to zróżnicowana grupa i dlatego nawiązaliśmy współpracę z czterema instytucjami: firmą Kyndryl, międzynarodowym dostawcą usług związanych z infrastrukturą IT, firmą szkoleniową Kodilla, Polskim Towarzystwem Informatycznym oraz firmą Revas zajmującą się wdrażaniem narzędzi do praktycznej nauki zakładania i prowadzenia biznesu.
micocredentials.pl: Jak przebiegł ten etap pilotażu? Na jakiego rodzaju wsparcie od ekspertów projektu mogli liczyć jego uczestnicy?
Martyna Leciejewicz: Przyjęliśmy model działania, w którym każdy z podmiotów ma dwóch opiekunów: głównego i wspierającego.
Pilotaż podzieliliśmy na dwie części. Pierwsza obejmuje okres od spotkania inicjującego do podpisania umowy. To czas na zapoznanie się naszych partnerów z ekspertami, z założeniami projektu i potwierdzanie warunków umowy. Druga część rozpoczyna się po jej podpisaniu. To czas na zgłębienie zagadnień merytorycznych związanych z projektem podczas spotkań stacjonarnych i online oraz poznanie działania aplikacji Odznaka+, w której wydawane są cyfrowe poświadczenia.
I etap pilotażu w dużej części prowadzony był analogowo, równolegle trwały prace nad dostosowaniem aplikacji do wydawania już nie tylko odznak, lecz także mikropoświadczeń. Zakończyło go przygotowanie cyfrowych mikropoświadczeń przez wszystkich czterech partnerów.
Warto przy tym pamiętać, że każdy pilotaż jest “szyty na miarę”. Nasi partnerzy pracowali w różnych formułach. Na przykład firma Kyndryl, opracowywała opis swojego mikropoświadczenia wewnętrznie, po czym pracowała nad jego doskonaleniem z naszymi ekspertami. Kodilla z kolei wybrała spotkania online. Każda z instytucji ma nieco inne oczekiwania. Staramy się na nie wszystkie odpowiadać, np. organizując dodatkowe warsztaty z opisywania mikropoświadczeń czy obsługi aplikacji Odznaka+.
microcredentials.pl: Partnerzy i zespoły ds. mikropoświadczeń z IBE to jednak dwa różne żywioły, funkcjonujące w odmiennych uwarunkowaniach. Jak przebiegała ta współpraca? Czy napotkaliście na jakieś szczególne wyzwania?
Martyna Leciejewicz: Oczywiście uczestnicy pilotażu na bieżąco dzielili się z nami swoimi wrażeniami. Wszystkie były pozytywne. Dbamy o dobrą atmosferę naszej współpracy. Pracujemy nad tym, by wydawanie mikropoświadczeń było jak najprostsze, wręcz intuicyjne. Każdą opinię traktowaliśmy jako okazję do tego, by sprawdzić, czy nasze założenia i to nad czym pracują nasi wszyscy eksperci, działa.
Prawdziwym wyzwaniem było dla nas to, że tworząc w trakcie pilotażu standard jego opisu, jednocześnie zbieraliśmy uwagi i pomysły od jego uczestników, i prowadziliśmy prace nad dostosowaniem aplikacji Odznaka+ do wydawania cyfrowych mikropoświadczeń. Zespół deweloperski naszego projektu stworzył jednak prosty w obsłudze kreator mikropoświadczeń, dzięki któremu każdy z podmiotów mógł przygotować swoje pierwsze mikropoświadczenie cyfrowe.
microcredentials.pl: Finalnym efektem pilotażu jest wydanie przez naszych partnerów cyfrowych mikropoświadczeń w aplikacji Odznaka+. Jakie działania poprzedziły to wydarzenie i jakie ostatecznie są te mikropoświadczenia?
Martyna Leciejewicz: Każdy partner opracował swoje pomysły na mikropoświadczenia i przy wsparciu opiekunów z naszego zespołu stworzył jego opis oraz reprezentację graficzną. Co istotne, już w trakcie prac analogowych uczestnicy pilotażu zgłaszali chęć wydania więcej niż jednego mikropoświadczenia, co oczywiście im umożliwiamy.
A udało im się stworzyć bardzo ciekawe mikropoświadczenia. Choćby “Podstawy programowania JavaScript – dla kursantów szkoły programowania”. To mikropoświadczenie może przydać się posiadaczom w rekrutacji na stanowiska pracy głównie w branży IT, np. związanych z programowaniem, testowaniem oprogramowania, projektowaniem i tworzeniem stron internetowych, projektowaniem graficznym, projektowaniem UX (doświadczeń użytkownika) oraz UI (interfejsu użytkownika). Inne propozycje to: “PMO Administracja w zarządzaniu projektami (CRC) – dla stażystów” i “ICDL (ECDL) BASE”, mikropoświadczenia potwierdzające podstawowe umiejętności w pracy w internecie, przetwarzania tekstów, pracy z arkuszami kalkulacyjnymi, pracy z komputerem.
Ciekawą propozycją jest także możliwość uzyskania mikropoświadczenia po skończeniu kursu pod nazwą “Certyfikowany Trener Branżowych Symulacji Biznesowych Revas – Zarządzanie Firmą – dla trenerów, którzy prowadzą szkolenia”.
microcredentials.pl: Wraz z zakończeniem pierwszego etapu pilotażu rozpoczął się etap drugi. Jakie są związane z nim plany?
Martyna Leciejewicz: Nie zwalniamy tempa i bez zbędnych przerw rozpoczynamy kolejny etap naszych prac. W tej fazie będziemy mieli 4 razy liczniejszą od poprzedniej grupę partnerów. Wśród nich – silna reprezentacja uczelni, m.in. Politechnika Opolska i Politechnika Wrocławska, ponadto firma szkoleniowa CyberSkill, Commerzbank czy Szpital Uniwersytecki nr 2 im. dr. Jana Biziela w Bydgoszczy. Zainteresowanie jest tak duże, że część chętnych musieliśmy skierować do trzeciego etapu pilotażu, który planujemy rozpocząć w kwietniu 2025 r.
Jesteśmy bardzo podekscytowani pierwszymi wynikami naszego projektu, jak i pracą nad kolejnymi etapami. Ciekawi nas to jak na zaproponowany przez nas standard opisu mikropoświadczeń zareagują uczelnie, a także czy ich potrzeby pokryją się z potrzebami innych naszych partnerów, np. podmiotów biznesowych. Przed nami dużo ciekawych wyzwań.
Bionotka
Martyna Leciejewicz – ekspertka kluczowa ds. wdrażania usług cyfrowych w projekcie „Mikropoświadczenia – pilotaż nowego rozwiązania wspierającego uczenie się przez całe życie”. Z Instytutem Badań Edukacyjnych związana od 2018 roku, specjalizuje się w promowaniu idei uczenia się przez całe życie oraz rozwoju kompetencji cyfrowych, które stanowią fundament w dynamicznie zmieniającym się środowisku edukacyjnym i zawodowym. Jej doświadczenie obejmuje zarządzanie zespołami rozproszonymi oraz efektywne prowadzenie projektów, szczególnie tych finansowanych ze środków Unii Europejskiej. Specjalizuje się w planowaniu, koordynacji i wdrażaniu projektów unijnych. Jest absolwentką Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz Akademii Leona Koźmińskiego, gdzie ukończyła studia na kierunku Administracja. Przez 10 lat pracowała na Uczelni Łazarskiego, zdobywając wszechstronne doświadczenie w rozwoju współpracy międzynarodowej uczelni, zwłaszcza w obszarze wsparcia studentów zagranicznych. Utrzymywała relacje z instytucjami rządowymi oraz konsulatami. Swoje umiejętności organizacyjne i zarządcze rozwijała także w obszarze korporacyjnym, co umożliwia jej skuteczne łączenie podejścia akademickiego z biznesowym. Prywatnie interesuje się literaturą, podróżami oraz cukiernictwem.