Pierwsza polska uczelnia z mikropoświadczeniami w aplikacji Odznaka+

Politechnika Opolska jest pierwszą w Polsce uczelnią, która wydała swoje mikropoświadczenia w aplikacji Odznaka+, otwierając tym samym drogę do wdrażania innowacyjnych rozwiązań w szkolnictwie wyższym.

Pilotaż mikropoświadczeń – realny wpływ na kształt mikropoświadczeń

Możliwość współtworzenia nowego rozwiązania w edukacji i na rynku pracy oraz wpływ na ostateczny kształt systemu mikropoświadczeń w Polsce – to główne powody, które skłoniły władze Politechniki Opolskiej do przyłączenia się do pilotażu projektu dotyczącego mikropoświadczeń w Instytucie Badań Edukacyjnych Państwowym Instytucie Badawczym. 

Jesteśmy zdania, że mikropoświadczenia pozwalają lepiej rozpoznawać kompetencje, a to sposób na dokumentowanie konkretnych umiejętności i wiedzy, które często nie są dostrzegane w tradycyjnych dyplomach czy certyfikatach. Dzięki nim można przedstawić swoje rzeczywiste kompetencje na rynku pracy. Udział w pilotażu projektu mikropoświadczeń daje według nas realną możliwość współtworzenia tego rozwiązania w Polsce. Mamy pewność, że zgłaszane przez nas w trakcie współpracy uwagi, potrzeby i doświadczenia, zostaną uwzględnione przy tworzeniu ostatecznego kształtu systemu mikropoświadczeń, co jest dla nas bardzo ważne – mówi dr Anida Stanik-Besler, Prorektor ds. kształcenia Politechniki Opolskiej. 

Ma to również ogromne znaczenie dla twórców systemu. Jak podkreśla Michał Nowakowski, lider projektu dotyczącego mikropoświadczeń w IBE PIB, doświadczenia każdego z uczestników pilotażu pomagają uczynić system bardziej skutecznym i odpowiadającym na prawdziwe potrzeby jego użytkowników.

Doświadczenia każdej instytucji biorącej udział w pilotażu są dla nas niezwykle cenne. Współpraca z uczelniami takimi jak Politechnika Opolska daje nam nie tylko wgląd w to, jak mikropoświadczenia działają w praktyce, lecz także pozwala nam spojrzeć na mikropoświadczenia z perspektywy oczekiwań szkolnictwa wyższego oraz rynku pracy. To właśnie dzięki takiemu partnerskiemu podejściu mamy szansę zbudować rozwiązanie, które będzie praktyczne, przejrzyste i odpowiadające na potrzeby zarówno instytucji edukacyjnych, pracodawców, jak i pracowników – zaznacza Michał Nowakowski. 

Politechnika Opolska przeciera szlaki 

Współpraca między IBE PIB a Politechniką Opolską okazała się efektywna. Dowodem na to są dobrze opisane, wartościowe mikropoświadczenia. 

Od pierwszy spotkań roboczych obserwowaliśmy, że przedstawiciele Politechniki Opolskiej są otwarci na innowacje, profesjonalni i chcą, aby uczelnie korzystały z nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych. Współpraca stanowiła przestrzeń do wzajemnego uczenia się i wymiany wiedzy przy okazji tworzenia standardu mikropoświadczeń – opowiada dr Niki Derlukiewicz, ekspertka ds. mikropoświadczeń w projekcie dotyczącym mikropoświadczeń w IBE PIB.

Jak podkreśla dr inż. Arkadiusz Gardecki, który jako przedstawiciel Politechniki Opolskiej tworzył pierwsze jej mikropoświadczenia w aplikacji Odznaka+, przygotowanie opisu mikropoświadczenia teoretycznie nie powinno być trudne dla nauczycieli akademickich, choć mogą się z tym wiązać pewne wyzwania.

Mikropoświadczenia z natury mają wąski zakres. Wyzwaniem było zdecydowanie, co włączyć, a co pominąć, aby mikropoświadczenie było wartościowe, a jednocześnie możliwe do zdobycia w stosunkowo krótkim czasie – zauważa dr inż. Arkadiusz Gardecki. 

Przyszłość edukacji – personalizacja i elastyczność

W obliczu rosnącej potrzeby elastycznego podejścia do kształcenia, mikropoświadczenia stanowią odpowiedź na oczekiwania osób poszukujących szybkich i praktycznych sposobów zdobywania kompetencji.

Mikropoświadczenia idealnie wpisują się w ten trend, umożliwiając zdobywanie nowych umiejętności bez konieczności ponownego odbywania długotrwałych studiów. Wzbogaca to ofertę edukacyjną. Dodatkowo mikropoświadczenia mogą stać się elastycznym narzędziem, które może pomóc uczelniom w dostosowaniu się do zmieniającego się krajobrazu edukacji i rynku pracy, oferując bardziej ukierunkowane i dostępne formy kształcenia – komentuje dr Anida Stanik-Besler.

Mikropoświadczenia odzwierciedlają zmieniające się oczekiwania studentów, pracodawców i instytucji edukacyjnych, w którym liczy się nie tylko wiedza, lecz przede wszystkim umiejętność szybkiego jej zastosowania w praktyce. To nie wszystko. Jak zaznacza Prorektor ds. kształcenia Politechniki Opolskiej, Mikropoświadczenia mogą stać się kluczowym elementem elastycznych ścieżek uczenia się, umożliwiając zdobywanie konkretnych umiejętności, dopasowanych do indywidualnych potrzeb, w dowolnym momencie życia.  

Mikropoświadczenia mogą pozwolić na szybkie wdrażanie programów edukacyjnych odpowiadających na bieżące potrzeby pracodawców – podkreśla dr Anida Stanik Besler. 

Politechnika Opolska nie tylko wdrożyła innowacyjne rozwiązanie jako pierwsza, lecz także wyznaczyła kierunek innym uczelniom w Polsce. 

Uczelnie mogą z powodzeniem wykorzystywać mikropoświadczenia jako nowoczesne narzędzie rozwoju kompetencji i uzupełniania tradycyjnych form kształcenia – przekonuje dr Niki Derlukiewicz.

To ważny wniosek i dobra wskazówka dla władz innych polskich uczelni, które rozważają lub w przyszłości będą rozważały przyłączenie się do systemu mikropoświadczeń tworzonego w IBE PIB.