Umiejętności potwierdzane mikropoświadczeniami - kandydaci do pracy czekają na rozmowę rekrutacyjną, siedząc na krzesłach, odwrócony tyłem mężczyzna wskazuje dłonią młodą kobietę.

Po pierwsze, umiejętności

Minęły czasy, gdy o kształcie przyszłej kariery zawodowej decydował jedynie dyplom ukończenia szkoły czy uczelni. Dziś kluczowe znaczenie mają konkretne umiejętności – to, co faktycznie potrafimy. Coraz większą wartość zyskują kompetencje, które nie znajdują odzwierciedlenia w tradycyjnych dyplomach i CV. Ważna jest też możliwość wyróżnienia się za pomocą mikropoświadczeń dokumentujących nasze unikalne zdolności.

Najbardziej poszukiwane umiejętności w czasach AI

W dyskusjach dotyczących zmian, które zachodzą obecnie na rynku pracy, wiele miejsca poświęca się zagadnieniu tzw. kompetencji przyszłości. Zastanawiamy się, które zawody i które umiejętności przestaną być potrzebne, a jakie zajmą ich miejsce w świecie zdominowanym przez nowe technologie, na czele ze sztuczną inteligencją. Co ciekawe, wskazywane przez ekspertów kompetencje określane jako te, które będą najbardziej poszukiwane u pracowników już w niedalekiej przyszłości, trudno dziś znaleźć na dyplomach uniwersyteckich lub w CV kandydatów do pracy. 

Z badania przeprowadzonego przez Adobe, “The Creative Edge: How Digital Credentials Unlock Emerging Skills in The Age of AI”, wynika, że trzema najbardziej pożądanymi umiejętnościami przyszłości są:

  • kreatywne rozwiązywanie problemów,
  • komunikacja wizualna,
  • płynne poruszanie się w świecie cyfrowym.

Według raportu Światowego Forum Ekonomicznego z 2023 r. dotyczącego rynku pracy przyszłości kreatywność już teraz jest drugą najbardziej poszukiwaną przez pracodawców z całego świata umiejętnością. W “The Future of Jobs Report” wskazano ponadto, że wśród dziesięciu kompetencji, których znaczenie rośnie i będzie coraz bardziej rosło w kolejnych latach (zakres do 2027 r.), są m.in.:

  • ciekawość i uczenie się przez całe życie,
  • odporność i elastyczność,
  • motywacja i samoświadomość.

Zatrudnienie w oparciu o umiejętności

Wyraźny nacisk na konkretne umiejętności kandydatów do pracy oznacza zmianę nie tylko dla nich, lecz także dla pracodawców. Zatrudnianie oparte na umiejętnościach kandydatów (skills-based hiring) staje się coraz bardziej popularną strategią. Można zaobserwować wyraźny, rokroczny wzrost stosowania tej metody. Jak pokazuje raport “Skills-Based Hiring” przygotowany przez firmę Test Gorilla, w 2024 r. aż 81 proc. firm z całego świata preferowało właśnie zatrudnianie oparte na umiejętnościach. W 2023 r. było to 73 proc., zaś w 2022 – 56 proc. 

Z badania przeprowadzonego przez firmę doradczą Korn Ferry wynika, że 57 proc. zapytanych przez nią organizacji uważa tę metodę wyboru pracowników za najbardziej dopasowaną do dokonujących się wokół nas zmian dotyczących m.in. warunków wykonywania wielu zawodów, rosnących braków pożądanych umiejętności u kandydatów, a także wzrostu znaczenia krótkich form uczenia się online. Bazując na zebranych wypowiedziach pracodawców, Korn Ferry przewiduje, że w 2025 r. różnorodność i inkluzywność będą kluczowymi zagadnieniami związanymi z zatrudnianiem, a co za tym idzie, jeszcze bardziej wzrośnie znaczenie zatrudniania opartego na umiejętnościach. Ta metoda jednoznacznie przekłada się na budowanie zespołów ludzi posiadających najwyższe kompetencje, bez względu na czynniki takie, jak np. płeć. To ważne informacje dla wszystkich osób, które uczestniczą lub będą uczestniczyły w procesach rekrutacji do pracy. 

Wyraź siebie za pomocą mikropoświadczeń

Pytanie, jak w takim razie zaprezentować swoje umiejętności, skoro jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że CV zawiera przede wszystkim przebieg naszej dotychczasowej kariery edukacyjno-zawodowej, a więc wymieniamy w nim kolejne stanowiska i miejsca pracy oraz prezentujemy ukończone etapy nauki potwierdzone zdobytymi dyplomami? Odpowiedzią mogą być mikropoświadczenia, nad którymi pracuje Instytut Badań Edukacyjnych. To dowody posiadania konkretnych umiejętności, zdobytych w różnych sytuacjach, nie tylko w szkole czy na uczelni, lecz także np. w trakcie szkoleń, kursów czy w drodze samokształcenia. Właśnie mikropoświadczenia, szczególnie w formie cyfrowej, będą już wkrótce stanowiły nieodzowne uzupełnienie informacji o kandydacie do pracy, ponieważ pozwolą pracodawcy dowiedzieć się, co dana osoba naprawdę umie i wie, a nie tylko jaki kierunek studiów ukończyła. 

– Jesteśmy przekonani, że „Empower yourself with microcredentials”, czyli wyraź siebie mikropoświadczeniami, to sposób na wzmocnienie potencjału zawodowego i osobistego. Kierunek ten jest zgodny z trendami panującymi w Europie i na świecie zarówno w odniesieniu do edukacji, jak i rynku pracy. W Instytucie Badań Edukacyjnych opracowujemy standard mikropoświadczeń, a firmy uczestniczące w pilotażu zaczęły wydawać pierwsze mikropoświadczenia. Zajmujemy się też upowszechnianiem narzędzia, jakim jest stworzona przez nas, pierwsza w Polsce, publiczna i bezpłatna aplikacja Odznaka+ służąca do wydawania i gromadzenia mikropoświadczeń – podsumowuje Michał Nowakowski, lider projektu “Mikropoświadczenia – pilotaż nowego rozwiązania wspierającego uczenie się przez całe życie”.

Źródła:

  1. “The Creative Edge: How Digital Credentials Unlock Emerging Skills in The Age of AI”, https://blog.adobe.com/en/publish/2024/02/22/how-digital-credentials-unlock-emerging-skills-age-ai
  2. “The Future of Jobs Report”, https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2023/
  3.  “Skills-Based Hiring”, https://www.testgorilla.com/skills-based-hiring/state-of-skills-based-hiring-2024/
  4. “The New Skils Landscape”, https://www.kornferry.com/insights/featured-topics/organizational-transformation/the-new-skills-landscape